[8.1] Dogłębna analiza leczenia Resto Shamanem, cz. 5: Fake-Castowanie i Interruptowanie


Powyższy temat wydaje się banalny, jednak jest w nim pewna głębia. Tak naprawdę bardziej liczą się stalowe nerwy niż umiejętność gry. Poniżej troszkę przemyśleń po kilku tysiącach aren jako healer i kilkunastu tysiącach jako dps.

Fake cast
Największą trudność na początku gry healerami sprawia skuteczne castowanie przy presji dpsów. Tym da się odróżnić początkującego gracza od tego średnio-zaawansowanego. Najlepiej widać to na BG i RBG, gdzie ograny healer potrafi wymusić jednocześnie kilka interruptów i dalej castować. Niestety to wszystko wymaga dość sporej wprawy i adaptacji do przeciwnika – nie ma prostego przepisu na wymuszanie interruptów. Są jednak pewne wskazówki, które mogą pomoc przeżyć presje ze strony dpsów.

Wymuszanie interruptow w cast
Największy banał z gry – daj się przerwać, jeśli masz całe hp, masz def albo masz 100% pewność, że przeżyjesz i interrupt tylko ci pomoże przeżyć w kolejnej fazie gry. Jednak ma to naprawdę spore znaczenie podczas aren - pomaga określić w jakim momencie casta przeciwnik przerywa lub/i utwierdzić przeciwnika, że bezbłędnie przerywa i zmienić metode fake castowania w decydującej fazie gry. Niekiedy tez pozwoli sprawdzić czy przeciwnik ma interrupt na pasku 😊 
Nie dotyczy się to tylko healerów. Casterzy wymuszając w ten sposób interrupty na sobie tylko ułatwiają życie healerowi – trzeba tylko pamiętać, by nie zblokować sobie interruptem defów i nie paść. 
Ludzie na niższym racie przerywają byle co i byle kiedy. Tutaj pojawia się kolejna okazja – pozwalanie przerywania castów z innej szkoły magii (np. lava bursta) i castowanie docelowego heala.
Ale kiedy jest optymalny moment na takie beztroskie castowanie? Jest kilka przypadków:
  • jest na tobie jeden dps i nie ma odpał,
  • jest na tobie dps i masz defa,
  • jeden z dpsów jest w cc,
  • przeciwnik nie daje się łapać na fake casty,
  • wykorzystali wszystkie możliwe cc, nie maja burst cd i został tylko jeden interrupt do wymuszenia.
Zmienny styl fake castowania
Ten fragment jest kluczowy do gry healerem – trzeba być jak najbardziej nieprzewidywalnym podczas gry. Na bieżąco należy zmieniać moment przerwania casta, raz przerywać na początku, raz w 1/3 bądź połowie casta, niekiedy pod koniec, niekiedy w czasie fake'owania zacząć castować inna szkołę magii (np. lava burst miedzy healing surgami). Tutaj tez można znaleźć kilka pomocnych tricków.
  • Pierwszy cast przerywać ok 1/3 casta (ok. 0,5 sec) – dlaczego? Czas reakcji człowieka, gdy nie jest przygotowany jest ok dwukrotnie większy od normalnego czasu reakcji – tym wypadku będzie to ok. 0,4-0,5 sec.
  • Drugi cast przerywać na samym początku (do 0,2 sec) – dlaczego? Czas reakcji człowieka to zwykle ok 200 ms, dlatego przerywając casta przy ok. 0,2 sec jesteśmy w stanie wymusić interrupt z samej reakcji człowieka na casta. Dodatkowo za tym sposobem przemawia pewna metoda przerywania castów – o tym za chwile.
  • Jeśli nie da rady 3 razy wymusić casta, może warto dać się przerwać – tylko wypada się pierw zabezpieczyć – odpalić defa albo poprosić o pomoc. Pomoże to ustalić kiedy przeciwnik przerywa i czy w ogóle przerywa. Po tym należy się dostosować do przeciwnika (np. przerywać w późniejszej fazie casta).
  • Nigdy nie grac wg jednego schematu na tych samych przeciwników. Jeśli przeciwnik trochę myśli to zacznie się dostosowywać
Castowanie po biegu
Gdy biegasz i musisz zacząć castować to pamiętaj: po zatrzymaniu się nie castuj od razu - zrób szybki fake albo zacznij castować coś z innej szkoły magii. Dlaczego? Odpowiedz jest prosta. Healer cały czas jest w ruchu i gdy nagle się zatrzymuje to raczej będzie chciał coć castować. Otwiera to możliwość do przerwania cię albo nawet do pre-interruptów (o tym za chwile).


Castowanie w trakcie biegu
Dla szamana specyficzne jest castowanie podczas biegu, gdy użyje Spiritwalker's Grace. Trzeba jednak pamiętać o kilku zasadach castowania podczas tej umiejętności:
  • nigdy nie biegaj i castuj, gdy przeciwnik ma ofensywnego dispela - jeśli zdejmie ci Grace w czasie casta to tak jakby miał dodatkowego interrupta
  • gdy skończy się 5 sekundowy immune na interrupty (PvP talent do Grace) to trzeba fake'ować na Grace. Jak? Odpowiedzią jest makro na przerwanie casta: /stopcasting

Fake na niskim HP
Najtrudniejsza rzecz, ale wysoce opłacalna. Jeśli masz na tyle mocne nerwy by zrobić w miarę szybki fake cast poniżej 30% to jest niemal gwarantowane, że wymusisz przynajmniej jeden interrupt.


Grounding Totem
Pamiętaj, że Grounding Totem jest kolejną mechaniką ułatwiającą castowanie tobie i całej drużynie na arenie. Możesz w niego złapać interrupty od DK, DH, Maga, Locka, Shamana + gripa DK.

Interruptowanie
Teraz kilku słów o przerywaniu castów. Grając zarówno dpsem i healerem troszkę zależności zdążyłem zauważyć. Poniżej kilka metod przerywania.

Po pierwsze nie przerywać
Jeśli widzisz, ze przeciwnik próbuje fake castować to pozwól mu na to. Jeśli będzie przeciągał to i nie odważy się castować, to sam się zabije.

Zmieniaj styl
Staraj się przerywać w losowych momentach casta, ale tak by być pewnym interrupta. Utrudni to zauważenie schematu przez heala i jego adaptacja do gry się wydłuży.

Szybkie interrupty
Jeśli healer nagminnie przeciąga casty podczas fake’owania to przerywaj mu zaraz na początku casta – najlepiej 3 casta (jeśli będzie działał metodą fake’owania podaną powyżej). Jest metoda, która to ułatwia.

Przerwanie po wciśnięciu klawisza vs puszczeniu klawisza
W Bartenderze (addon do barów) jest możliwość zmiany sposobu działania klawiszy. Można ustawić by umiejętności reagowały albo na wciśniecie klawisza, albo na jego puszczenie. Obie metody przetestowałem i różnica w grze przy przerywaniach wydaje się znacząca.
Przerywanie przy wciśnięciu klawisza jest szybsze, gdy mamy zamiar przerwać pierwszy cast, ale tracimy możliwość wstrzymania tego przerwania. To jest uniwersalna metoda, bo każdy interrupt ma taki sam czas reakcji.
Gdy gramy na interrupty po puszczeniu klawisza, to możemy do woli wstrzymywać interrupta mając ciągle wciśnięty klawisz, a interrupty na oczekiwany cast są dużo szybsze (puszczamy klawisz i nie tracimy czasu na aktywacje klawisza). Oczywistą wadą jest wolne przerywanie pierwszego casta – klawisz trzeba wcisnąć i puścić. Ta metoda jest dobra, jeśli przyzwyczajeni jesteśmy do przerywania 2-3 casta, bo interrupty są zaskakująco szybkie dla healera.

Przerywaj Focus albo Arena1/2/3
Najgorszym scenariuszem dla healera jest przebiegający w okolicy przeciwnik skupiony na kimś z twojego teamu. Większość uczących się healerów nie zwraca uwagi na biegającego niedaleko melee dpsa, bo przecież go nie bije – przerywanie focusa jest na tyle nieprzewidywalne, że sporo osób na to się łapie. Najlepsze są interrupty na inne targety niż się bije, bo są o wiele bardziej „losowe”.

3 cast
Najlepiej przerywać 3 cast. Jeśli healer stara się sprawdzać jak gra przeciwnik to pierwszy fake będzie zwykle kontrolny do ok. 1/3 casta, 2 będzie albo szybki albo taki sam, 3 natomiast często jest próba dokończenia casta lub przeciągnięcia fake casta do 3/4 casta – idealna okazja do przerwania zaraz na początku casta.

Interrupt pod koniec casta
Jeśli widzisz, że healer nie radzi sobie z fake'owaniem albo fake'uje za dużo, możesz zacząć przerywać go w okolicach 85% casta. Jeśli złapie się kilka razy na interrupty na sam koniec casta to gra jest twoja. Wielu dobrych graczy przerywa właśnie pod sam koniec castów, by maksymalnie uprzykrzyć życie healerom. Jeśli zacznie fake'ować na sam koniec casta to bardzo dużo czasu straci na każdy taki fake i możesz do woli przerywać go na początku czy w połowie casta.


Gdy widzisz Spiritwalker's Grace
Gdy przeciwny Shaman użyje Grace, to przez 5 sec nie można go przerywać - jednak pamiętaj, że purge tej umiejętności zatrzyma mu cast, gdy przeciwnik jest w ruchu (dispel nie ściąga immuna na interrupt i silence). Wielu shamanów nie przejmuje się fake'owanie podczas tej umiejętności, więc jest to okazja, by natychmiastowo przerwać mu casta, gdy 5 sec immune się skończy.

Pre-kick
Jeśli widzisz, że healer z biegu zatrzymuje się i zaczyna castować to można wyczulić się na takie okazje i próbować przerywać zanim pojawi się na ekranie cast (jak tylko się zatrzyma przeciwnik). Parę takich akcji i styl gry przeciwnika będzie musiał się zmienić. Jednak, gdy healer zacznie wplatać losowe umiejętności na cascie (np. lava bursta) to tylko ułatwimy mu grę, gdy przerwiemy coś całkiem bezsensownego.

Ranking najbardziej upierdliwych stylów przerywania casta

  1. Przerywanie w losowych momentach casta i zmiana stylu gry – raz nie przerywamy przez 3-4 casty, raz przerwiemy na 80%, raz na 20%, raz w połowie. Nie dajemy szans na adaptację
  2. Brak interrupów – healer próbuje fakować i nic mu to nie daje
  3. Przerywanie pod koniec casta – już myśli, że uleczy, a tu przerwanie. Fake'owanie na końcu casta jest trudniejsze do „wyczucia”
  4. Przerywanie na samym początku casta albo pre-kick
  5. Przerywanie w okolicach polowy casta – najprostsze do fake'owania przez healera

Powyższe metody są tylko podpowiedzią i mogą się nie sprawdzić na niektórych przeciwników. Ważne jest wypracowanie sobie własnej metody gry i ciągłe doskonalenie.

Komentarze