[7.2.5] Restoration Shaman - analiza leczenia w PvP - Legion


Dzisiejszy temat męczył mnie od jakiegoś czasu. Zastanawiałem się jak leczyć Shamanem na arenach by wytrzymać presję i jednocześnie nie spłukać się z many - co było kluczowe po nerfie mana regenu do 70% w PvP. Chwilowo pod uwagę brałem tylko Healing Wave i Healing Surge na talencie Undulation. Jednak zastanawianie się do niczego nie prowadzi i jak przystało na prawdziwego inżyniera podszedłem do sprawy analitycznie. Zestawiłem wszystkie możliwe dane ze sobą, porównałem i wyciągnąłem wnioski. Dzisiaj się nimi z Wami podzielę.

Warunki początkowe:
  • Wartości healingu dotyczą tylko Aren (działające PvP Template), dane procentowego wzrostu leczenia dotyczą Aren oraz stref Open PvP (crit w PvP różni się od tego w PvE),
  • Losowe Buffy (Trinkety, Artefakt, Talenty) nie biorą udziału w analizie,
  • Uwzględnione są tylko suche statystyki oraz idealna rotacja (riptide wzmacniający każdy Healing Surge, Skyfury co CD, równomierny rozkład prawdopodobieństwa wystąpienia Crit Heali),
  • Uwzględniane są pasywne dodatki (mana regen po Crit Healu, co 3 heal mocniejszy itd.).
Co będzie sprawdzane:
  • Wydajność leczenia targetu oraz siebie (odleczone punkty hp za 1 punkt many),
  • Wydajność topowania (maksymalna wartość odleczonego hp),
  • Zestawienie heali wraz z kosztem jednostkowym many,
  • Idealna rotacja.
Zaczynamy więc od podstaw - dane dla 919ilvl. 

Healing Surge:
  • Heal podstawowy: 281,100k,
  • Heal w PvP: 120% PvE -> 337,320k,
  • Koszt Many: 44k,
  • Odnowienie many: 0,6% max many za Crit,
  • Szansa na Crit: 83,47% (27,43% bazowo + 56% Riptide)
Healing Weave:
  • Heal podstawowy: 281,100k,
  • Heal w PvP: 150% PvE -> 421,650k,
  • Koszt Many: 19,8k,
  • Odnowienie many: 1% max many za Crit,
  • Szansa na Crit: 27,43%
Skyfury:
  • Powinien dawać 20% (Tooltip) albo 30% (Hotfix) większy Crit Heal,
  • Aktualnie (15.08.2017) daje 10% większy Crit Heal (165% Normal, 110% Crit)
Undulation:
  • Co 3 heal jest 50% mocniejszy,
Swelling Waves:
  • Heal na siebie leczy jeszcze raz za 50% hp po 3 sec

Obliczenia:
Pierwsza rzecz to wyliczenie kosztu many. Trzeba pamiętać, że każdy Crit Heal zwraca procentowo mane (Pasywna umiejętność Resurgence). Poniższa tabela przedstawia koszt many:



Koszt Many
SurgeWeave
Normal4400019800
Crit374008800

Zakładając, że Crit Heal w PvP wynosi 150% Normal Heal, a Skyfury Crit to 165% Normal Heal i 110% Crit Heal oraz można wzmacniać co 3 heal talentem, to otrzymujemy następującą listę. Szansa jest tylko wyznacznikiem (jak często pojawia się) danego typu heala przy ciągłym leczeniu jednym spellem i odpalaniu Skyfury co CD. Na zielono zaznaczone strefy interesujące nas - 83,5% heali z Surga to Crit, natomiast 72,5% heali z Wave to normalne heale.



Healing Surge - Na kogos
Heal Hp/ManaSzansa %
Normal3373207,6711,02
Normal + Und.50598011,505,51
Crit50598013,5334,78
Crit + Und.75897020,2917,39
Skyfury55657814,8820,87
Skyfury + Und.83486722,3210,43



Healing Surge - Na mnie
HealHp/ManaSzansa %
Normal
505980
11,50
11,02
Normal + Und.
758970
17,25
5,51
Crit
758970
20,29
34,78
Crit + Und.
1138455
30,44
17,39
Skyfury
834867
22,32
20,87
Skyfury + Und.
1252300,5
33,48
10,43




Healing Weave
HealHp/ManaSzansa %
Normal
421650
21,30
48,35
Normal + Und.
632475
31,94
24,18
Crit
632475
71,87
11,45
Crit + Und.
948712,5
107,81
5,72
Skyfury
695722,5
79,06
6,87
Skyfury + Und.
1043583,75
118,59
3,43

Z tej części można wywnioskować:
  • Jeżeli leczymy siebie to bardziej opłaca się uleczyć Healing Surgem na Skyfury i Undulation niż spamować normalne Healing Wave (by zachować manę),
  • Jeśli mamy Undulation i do wyboru Wave albo Surge na siebie to wybieramy do danej sytuacji (zbliżony koszt many): Surge jak potrzeba dużego Heala (1,14mln heal), Wave jak potrzeba ciągłego Heala (623k heal). 
  • Do topowania siebie Healing Surge - 83,5% szansy na heal od 759k do 1,25mln,
  • Do topowania kogoś: Healing Surge - 83,5% szansy na heal od 506k do 835k albo Healing Wave 72,5% szansy na heal 422k do 633k (przy ok 2x mniejszym koszcie many)
  • Do leczenia kogoś praktycznie zawsze lepszy będzie Healing Wave. Jedyna okazja do topowania Surgem to Undulation z/bez Skyfury (heal większy niż normalne i na undulation heale z Wave. Surge - 759k-835k, Wave - 422k-759k).
  • Bez Riptide nie opłaca się castować Surge, lepiej długiego Wave.
  • Warto zauważyć, że przy leczeniu siebie Surge i Weave w większości czasu wypada bardzo podobnie, jeśli chodzi o koszt many - jednak przy niewielkim dmg zalecam leczyć się Wave bo jest 27,5% szansy na znacznie oszczędniejszy heal.
Aktualizacja 1:

Opłacalność:

Kolejną sprawą jest opłacalność leczenia tylko jednym z heali. To jak długo będziemy mieć manę, zależeć będzie od tego, jak będzie wyglądał rozkład leczenia w czasie i to czy skupiamy się na topowaniu kogoś z low HP, czy trzymanie HP dość wysoko.

Poniższa tabela określa średni koszt leczenia tym danym spellem (ilość odleczonego HP za 1 punkt many). Warto zauważyć, że lecząc Surgem i Wavem target, osiągamy praktycznie taki sam heal, przy ponad 2k większym koszcie many. W tym samym czasie natomiast o 50% więcej odleczymy siebie. Jest to dość istotne, gdyż pozwala ocenić w jakim stopniu jesteśmy w stanie się topować.



Średni heal
Średni koszt
Średnie HP/Mana
Surge -> Kogos
576261,36
38490,98
14,97
Surge -> Siebie
864392,04
38490,98
22,46
H. Wave
567092,06
16778,30
33,80


Mastery:
Nie wolno zapominać o mastery, które leczy tym więcej, im ktoś ma mniej HP. Na 919ilvl jest go 113,89%. Zakładając, że Surgem leczy się ludzi na 30% hp, to leczy się ok 80% wiecej. Natomiast gdy Wave leczy się najczęściej w okolicach 70-75% hp, to heal zwiększa się o ok 30%.

Przy takich założeniach, tabela nam się delikatnie zmienia:



Średni heal
Średni koszt
Średnie HP/Mana
Surge -> Kogos
1037270,45
38490,98
26,95
Surge -> Siebie
1555905,67
38490,98
40,42
H. Wave
737219,68
16778,30
43,94


Wynika z tego, że z niskich HP niemal tak samo opłacalne jest spamowanie siebie Surgami, jak trzymanie kogoś na wysokich HP H. Wave.

Komentarze